Begeleiding en BPM- en/of BTW-berekeningen bij het invoeren van auto en/of camper uit het buitenland en versnelde invoer zonder keuring bij de RDW.
Ook voor de BPM-aangifte bij ombouw van uw bestelbus naar kampeerauto en de aanvraag van de 75% korting op de houderschapsbelasting.
Op uw verzoek geven wij u graag een gratis schatting van het te betalen BPM-bedrag. Mail naar info@sfa-parkstad.nl. Wij begeleiden u stap voor stap bij het invoerproces en geven antwoord op al uw vragen.
klik hier voor meer informatie.
Onze BPM-service voor het INVOEREN van een AUTO of CAMPER vanuit een ander EU-land (ook voor voertuigen boven de 3500 Kg) en voor het OMKEUREN van een bestelbus naar camper. Tevens kunnen wij als extra service de huidige lange wachttijden voor een RDW-importkeuring door particulieren aanzienlijk bekorten tot circa 14-21 dagen. Deze methode is ook zeer geschikt om uw camper uit het buitenland op te halen met uw eigen NL-kentekenplaten i.p.v. extra kosten te maken voor een buitenlands exportkenteken. Hebt u belangstelling hiervoor, mail ons dat dan.
Een auto of camper aankopen in het buitenland is meestal alleen financieel aantrekkelijk indien deze bij de invoerkeuring bij de RDW in Nederland tenminste 3.000 km op de teller heeft staan EN zes maanden oud is (eerste kenteken afgifte datum in het buitenland telt daarvoor). Voldoet de auto/camper niet aan maar één van deze twee voorwaarden, dan wordt deze bij invoer door de Belastingdienst gezien als een volledig nieuwe auto/camper en moet u de volledige (21%) BTW betalen over de Nederlandse nieuwprijs en de volledige Nederlandse BPM zonder afschrijving (u hoeft dan de buitenlandse (Duitse) BTW niet te betalen. Voldoet hij wel aan deze twee voorwaarden, dan hoeft u als particulier geen BTW te betalen in Nederland en geldt voor de BPM de degressieve forfaitaire maandelijkse afschrijving t.o.v. de eerste datum van het buitenlands kenteken. Na zes maanden en één dag is deze BPM-afschrijving reeds 28,5%. En het BTW-voordeel t.o.v. Duitsland is bijvoorbeeld ook nog eens 2%.
Echter indien u in het buitenland een voordelig actie of korting model nieuw aankoopt, dan kan dat ook nog voordeel opleveren t.o.v. een aankoop in Nederland.
Wij kunnen u hierbij van dienst zijn met ons basis BPM-begeleidingspakket voor de invoer van een gebruikt voertuig of het BPM+BTW-begeleidingspakket voor de invoer van een nieuw voertuig, dus inclusief de BTW-aangifte.
Hierbij geven wij u in een stappenplan aan wat u moet doen en gaan wij ervan uit dat u zelf de auto/camper ophaalt in het buitenland of laat leveren en daarmee dan persoonlijk op een online te maken afspraak verschijnt voor de keuring bij de RDW in uw regio. Wij vullen voor u alle formulieren in voor de RDW en voor de Belastingdienst (BPM-aangifte en berekening netto catalogusprijs volgens de BPM-regels), kwart-tarief houderschapsbelasting (dus 75% korting) en eventueel de BTW. U dient er rekening mee te houden dat u een NL-kenteken hebt circa 14-21 dagen na de RDW-keuring, indien u direct op eerste verzoek de BPM (en BTW) betaalt. Tot deze tijd mag de auto/camper in Nederland alleen op de dag van de RDW-keuring rijden (met het gratis ééndaags kenteken van de RDW) en moet de andere dagen gestald/geparkeerd worden op een terrein niet behorend tot de openbare weg (bijvoorbeeld uw eigen oprit bij de woning).
Gaat u met ons in zee, dan ontvangt u bij ons stappenplan ook een overzicht van een aantal legale en veilige mogelijkheden om uw auto/camper vanaf het buitenlandse aankoopadres naar deze parkeer/stallingsplek in Nederland te brengen. Wij adviseren u om na aankoop/betaling altijd zelf voor een casco verzekering te zorgen op basis van het chassisnummer en de BPM- en houderschapsbelasting-ontheffing aan te vragen vanaf de dag dat u met de camper met een buitenlands kenteken in Nederland gebruik maakt van de openbare weg (maximaal 14 dagen geldig). In ons stappenplan leggen wij u uit hoe u deze ontheffing moet aanvragen.
Wij komen voor u in actie zodra u ons een kopie overlegt van het buitenlandse kenteken en indien beschikbaar de beide CoC/CVO-verklaringen (geboortebewijs af fabriek) en zo mogelijk een kopie van of link naar de verkoopadvertentie.
In overleg meldt u zich dan online aan voor de keuring bij de RDW op een zo gunstig mogelijke datum voor de BPM-berekening (wij geven u hierover advies op maat) en volgt u verder ons stappenplan dat wij u dan verstrekken. Dit eindigt na het verstrekken van het kenteken met het aanleveren van de papieren voor de aanvraag van het kwart-tarief (75% korting !) voor de houderschapsbelasting i.v.m. indeling als personenauto ingericht als "kampeerwagen'.
Kosten waarmee u rekening moet houden zijn o.a.:
- RDW-keuring en kentekenbewijs circa 140,- euro tot 3500 kg, daarboven 180,- euro.
- Kentekenplaten laten maken (bijvoorbeeld bij Heuts Automaterialen) circa 25,- tot 35,- euro.
- Kosten voor de APK-keuring indien u geen geldig buitenlands keuringsbewijs aan de RDW kunt overhandigen bij de invoerkeuring.
- BPM betalen aan de Belastingdienst afhankelijk van de ouderdom in maanden en de uitvoering van het basisvoertuig af fabriek van de autofabrikant (voor campers geldt de BPM-berekening op basis van de staat van het verlaten van de fabriek van het basisvoertuig), naar schatting tussen 500,- en maximaal circa 14.500,- euro (voor vrij jonge gebruikte campers). De prijs die u voor de camper betaalt speelt hierbij geen enkele rol en is dus niet bruikbaar voor onze BPM-schatting/berekening.
- Het verzekeren (zo mogelijk op chassisnummer) van de auto/camper voor de dagen dat u nog geen NL-kenteken hebt, maar wel eigenaar bent. Op de dag van de RDW-keuring verzekert u het voertuig op het ééndaags kenteken. Dit kentekenbewijs kost niets en moet u als 'witte platen' (mag op karton) aan de voor- en achterzijde van het voertuig bevestigen.
Wij hopen dat deze informatie voor u duidelijk is en raden u aan om te starten met het aankopen van de auto/camper. Duitsland is daarbij bijvoorbeeld meestal prijstechnisch iets voordeliger dan België. Denkt u er ook aan dat u bij de aankoop onderhandelingen korting moet bedingen wegens geen inruilvoertuig en dat u bij de aankoop ook de wijze van transport naar Nederland bespreekt volgens ons stappenplan. Het casco gedeelte moet u zelf in NL verzekeren op basis van het chassisnummer totdat u het nieuwe gele NL-kenteken hebt.
Hebt u vooraf nog vragen dan zijn wij u daarbij graag gratis van dienst met o.a. een vrijblijvende gratis schatting van de rest-BPM voor een voertuig dat u op het oog hebt. U kunt daartoe een e-mail sturen naar info@sfa-parkstad.nl. Wij hebben daarvoor de gegevens van het buitenlandse kenteken nodig en liefst ook de CVO/CoC-documenten en een kopie van of link naar de verkoopadvertentie. Ook vragen wij u om te vermelden of uw voertuig een automatische versnellingsbak heeft (zes of negen traps ?), of de airco een automatische climate control is, of de voertuigcabine in metaallak is uitgevoerd en indien bij u bekend ook de afstand van de wielen (de z.g. wielbasis).
BPM-bespaartip: Hebt u uw in het buitenland gekochte camper (of auto) niet direct nodig dan kunt u (veel) BPM besparen door de start van het invoerproces bij de RDW uit te stellen tot ongeveer één maand voor de beoogde datum van het in gebruik nemen, door bijvoorbeeld de wintermaanden te overbruggen. U stalt de camper dan ergens niet op de openbare weg, verzekert hem casco op chassisnummer en steekt bij relatief jonge campers (bv. ex-verhuur campers uit Duitsland) als snel een aardige BPM-vermindering in de zak, want de datum van de RDW-invoerkeuring is maatgevend voor de afschrijving op de BPM.
Ik ben zeer tevreden over de service van SFA-Parkstad Adviseurs. Ik heb zelf uit Duitsland een camper geïmporteerd. Een goede BPM berekening, duidelijke uitleg over de te volgen stappen en correcte en vriendelijke correspondentie.